Vad krävs för att få pension som eget företagare?

Som företagare i Sverige har du rätt till pension precis som anställda, men det är viktigt att vara medveten om hur pensionssystemet fungerar och vad du själv behöver göra för att säkerställa en trygg pension.

Här är några information om hur du kan planera din pension:

  • Alla som arbetar och betalar skatt i Sverige tjänar in till den allmänna pensionen. Den består av inkomstpension och premiepension. Som företagare betalar du egenavgifter, vilket inkluderar pensionsavgifter, och dessa avgifter ligger till grund för din allmänna pension.
  • Till skillnad från anställda, som ofta får tjänstepension genom sin arbetsgivare, måste du som företagare själv ordna med tjänstepension. Det kan vara klokt att avsätta en del av din inkomst till en privat pensionsförsäkring eller ett individuellt pensionssparande (IPS) för att komplettera den allmänna pensionen.
  • Privat pensionsparande: Utöver allmän pension och eventuell tjänstepension kan det vara fördelaktigt att spara privat för din pension. Det finns olika sparformer, såsom investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring, som kan användas för långsiktigt sparande.
  • Det kan vara bra att ta hjälp av en ekonomisk rådgivare för att planera ditt pensionssparande och säkerställa att du har en tillräcklig pension när du väljer att gå i pension. Genom att aktivt planera och spara för din pension kan du som företagare skapa en tryggare ekonomisk framtid.

Du kan alltid kontakta oss om du har frågor eller behöver hälp!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *